2 Ιουνίου 2020 teo

Φωτογράφιση για Airbnb. Μυστικά για το ιδανικό αποτέλεσμα

Του Βασίλη Γεραβέλη από το περιοδικό ΦΩΤΟγράφος

Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί η ζήτηση για φωτογραφικές υπηρεσίες στην κτηματαγορά (real estate). Επίσης εκρηκτική ανάπτυξη γνωρίζει η βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ακινήτων από ιδιώτες σε πλατφόρμες τύπου Airbnb, όπου κρίσιμο ρόλο παίζει η φωτογραφική παρουσίαση του προσφερόμενου χώρου. Εδώ θα εστιάσουμε σε τεχνικές που θα μας βοηθήσουν να έχουμε ένα όμορφο αποτέλεσμα, ακόμα και αν αντιμετωπίζουμε προβλήματα όπως μικροί χώροι, φωτιστικές αντιθέσεις ή ανεπαρκής φυσικός φωτισμός.

Απαραίτητος εξοπλισμός
Μία φωτογραφική μηχανή είτε Full frame είτε APS-C με ανάλογους φακούς.
Δημοφιλής φακός για τέτοιου είδους φωτογραφίσεις είναι ένας υπερ-ευρυγώνιος τουλάχιστον18mm (αρχίζοντας από 16mm) για full frame ή 12mm (προτεινόμενος 10mm) για μηχανές με crop factor αισθητήρα. Θα χρειαστεί ακόμη ένας φακός 50mm (Full frame)- ή 35mm (Crop) ή zoom για κάποιες λεπτομέρειες του χώρου πέρα από τα γενικά πλάνα. Ένα σταθερό τρίποδο.

Προαιρετικά
Φορητό φλας (speedlight)
Light stand για το φλας

Στην Αθήνα και στις άλλες πόλεις της Ελλάδας τα σπίτια συνήθως δεν είναι μεγάλα. Κατά συνέπεια δεν έχουμε περιθώριο για πολλές κινήσεις, οπότε ένας 16mm είναι σχεδόν αναγκαίος σε τέτοιες περιπτώσεις καθώς προσφέρει ευρύτερη οπτική γωνία. Σε αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις πρέπει να μετακινούμε αντικείμενα/έπιπλα στο χώρο ώστε να φωτογραφίσουμε πιο άνετα. Αν δεν δείχνουν ωραία στο κάδρο πρέπει να αφαιρεθούν ή να αλλάξουν θέση. Σε κάθε περίπτωση το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να είναι κολακευτικό και γι’ αυτό είναι απαραίτητες κάποιες παρεμβάσεις. Δεν χρειάζεται να συμπεριλαμβάνονται στο κάδρο όλα τα αντικείμενα που υπάρχουν στα δωμάτια. Ό,τι θεωρούμε περιττό το αφαιρούμε για πιο λιτό αποτέλεσμα, π.χ. σαπούνια, σφουγγάρια από τον νεροχύτη, καλαθάκι του μπάνιου, και γενικά αχρείαστες λεπτομέρειες που παράγουν οπτικό θόρυβο και δεν χαρίζουν στην τελική εικόνα.

Ρυθμίζουμε το τρίποδο στο ύψος των επίπλων

Ένα καλό ύψος να ρυθμίσουμε το τρίποδό μας είναι 0,90 με 1,20 μέτρα, ενώ φωτογραφίες από πιο ψηλά δημιουργούν άβολη αίσθηση. Το θέμα της φωτογράφισής μας φυσικά περιέχει κάποιες γραμμές. Η εμπειρία λέει ότι πρέπει να διατηρούμε τις καθετότητες των γραμμών μέσα στο χώρο και να αποφύγουμε γωνίες που θα τις κάνουν να φαίνονται λοξές. Έτσι η τελική εικόνα μας θα έχει κολακευτική όψη.(

(Αριστερά) Λάθος τοποθέτηση μηχανής -ψηλά- με αποτέλεσμα να έχουμε λοξες γραμμές. (Δεξιά) Σωστή τοποθέτηση μηχανής (χαμηλά) με το επιθυμητό αποτέλεσμα

Βάθος πεδίου 

Σε αυτό το είδος λήψεων, μας ενδιαφέρουν όλα μέσα στο χώρο να είναι νετ. Επιβάλλεται λοιπόν να χρησιμοποιούμε διάφραγμα f/5,6 – f/11 για να αποφύγουμε τυχόν ανεστίαστα μέρη στο δεύτερο ή στο πρώτο πλάνο.

Καλύτερα χαμηλές ταχύτητες κλείστρου παρά υψηλά ISO

Καλό είναι να αποφεύγουμε τα υψηλά ISO (πάνω από 800-1000). Την καλύτερη ποιότητα την παίρνουμε με χαμηλά ISO, οι δε ταχύτητες κλείστρου δεν μας αφορούν εφόσον δουλεύουμε με τρίποδο. Η χρήση trigger ή αυτοχρονομέτρη είναι μία καλή λύση για να μην κουνήσουμε την μηχανή κατά τη λήψη.

Φωτισμοί

Κατά κανόνα επιλέγουμε να κυριαρχεί ο φυσικός φωτισμός από τα παράθυρα. Ανάβουμε φώτα (όπως ένα πορτατίφ ή ένα επιδαπέδιο λαμπατέρ) μόνον εφόσον προσφέρουν κάτι στην ατμόσφαιρα του χώρου. Φώτα από ταβάνι δημιουργούν σκληρή ατμόσφαιρα και άσχημες σκιές στο πάτωμα από τα έπιπλα.

Ένας γνωστός τρόπος για να εξισορροπούμε το φυσικό φως μέσα και έξω από τα παράθυρα είναι το HDR (High Dynamic Range) όπου αποτελείται από τουλάχιστον τρεις λήψεις με διαφορετικούς χρόνους (ανάλογα την περίσταση μπορεί να είναι και περισσότερες λήψεις). Μια υποεκθετημένη, μια normal και μία υπερεκθετημένη. Μετά, με ειδικό software γίνεται ενοποίηση των λήψεων. Έτσι είναι εφικτό να ελέγξουμε το φως συνολικά μέσα και έξω από τα παράθυρα για ομαλό και ισορροπημένο αποτέλεσμα. Όταν ο φυσικός φωτισμός είναι ανεπαρκής π.χ. το δωμάτιο βλέπει σε κοντινή πολυκατοικία ή σε φωταγωγό βοηθάμε τη κατάσταση με το φλας, κατευθύνοντας την κεφαλή στο ταβάνι ή σε τοίχο για να δείχνει ομοιογενές με το ελάχιστο φως που έρχεται απ’έξω. Αν έχουμε την επιλογή να χρησιμοποιήσουμε το φλας εξωτερικά επάνω στο light stand τότε το τοποθετούμε όπου θεωρούμε πιο σωστά για το φωτιστικό “γέμισμα”.

ΤIPS

Κρύβουμε καλώδια. Δεν πρέπει να φαίνονται τα καλώδια στους τοίχους και πίσω από διάφορα έπιπλα. Γι’αυτό το λόγο τα κρύβουμε με όποιο τρόπο μπορούμε αφαιρώντας τα από τις πρίζες.
Τοποθετούμε βάζα με λουλούδια επάνω σε τραπέζια/τραπεζάκια ή αλλές επιφάνειες ώστε να μην δείχνουν άδειες και έτσι να δημιουργούμε πιο φιλόξενο περιβάλλον.
Δημιουργούμε σκηνικά όπως ένα μπουκάλι κρασί με τα ποτήρια του ή φλυτζάνια καφέ με υλικά πρωινού.
Όσο πιο τακτοποιημένα τόσο πιο ωραία. Ισιώνουμε τα μαξιλάρια και τα σεντόνια ή τα καλύμματα στους καναπέδες. Ακόμα και αν με την πρώτη ματιά δεν μας πείθει αισθητικά το σπίτι, αν είναι τακτοποιημένο το τελικό αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει.

Όπου χρειάζεται παρεμβαίνουμε στο χώρο μετακινώντας έπιπλα αφαιρώντας και τακτοποιώντας

Λεπτομέρειες

  • Φυσικά δεν ξεχνάμε αφού τελειώσουμε με τις ευρυγώνιες λήψεις των χώρων, να ολοκληρώσουμε βγάζοντας λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά αντικείμενα ή έπιπλα με έναν 50 ή 85mm (full frame), ή 35 ή 50mm (crop factor) αντίστοιχα.
  • Συνήθως αυτές οι λήψεις είναι με μηχανή στο χέρι εκτός και αν το περιβάλλον είναι σκοτεινό ή έχει έντονες σντιθέσεις λόγω ενός παραθύρου, οπότε και ακολουθούμε την τεχνική HDR για καλύτερο αποτέλεσμα.

Ανακεφαλαιώση

  • Τοποθέτηση τριπόδου στο ύψος των επίπλων, όχι ψηλότερα από 1,20cm
  • Αποφεύγουμε παραμορφώσεις των καθέτων γραμμών
  • Μετακινούμε έπιπλα ή άλλα αντικείμενα για καλύτερο αποτέλεσμα
  • Μεγάλο βάθος πεδίου για να είναι όλα εστιασμένα.
  • Λήψη με χαμηλές ταχύτητες κλείστρου μαζί με τρίποδο, όχι υψηλά ISO, χρήση trigger ή αυτοχρονομέτρη για σταθερή εικόνα
  • HDR στις έντονες φωτιστικές αντιθέσεις, ή ακόμα και χρήση flash για ομοιογενές φωτισικό γέμισμα
  • Κρύβουμε ατέλειες όπως καλώδια από συσκευές
  • Τοποθετούμε σκηνικά αντικείμενα όπως βάζα με λουλούδια για πιο ευχάριστο περιβάλλον
  • Τακτοποιούμε τυχόν ατέλειες σε μαξιλάρια ή σεντόνια